tisdag 31 mars 2009

En liten ask till min vän

Idag har det pysslats. Jag passade på när Alfred låg och vilade middag. Har hantverkare med på andra våning som bankar och väser med sina maskiner men han sover som en stock ändå. Skönt att han kan göra det!
Jag och ett par vänner till mig brukar träffas lite då och då och dricka vin och tjöta skit och det är precis vad vi ska göra på lördag. Emma har bjudit oss alla hem till henne på tjejkväll.
Pysslig som jag är har jag knåpat ihop en box med hjälp av Bettans tutorial (allt ska ju vara på engelska nuförtiden men på svenska heter det väl guide) av en liknande box eller ask. Man kan göra den i alla möjliga storlekar min har innermåtten 14x12 cm. Yttermåtten vet jag inte men 15-16 cm kanske. Mallen till askens form har jag skrivit ut på datorn efter mirabylls mall. Hon gör alla möjliga fina mallar man kan skriva ut på datorn. Väl värt ett besök om man scrappar mycket!
Tillbaka till min ask. På locketJag har använt mig av en rosa/vinröd cardstock som jag chalkar med vitt på kanterna. Satt dit lite blommor och gjort egna rosenknoppar (efter bettans idé) och 2 stycken charms (nyckeln och låset) har jag hängt dit med band. Bakom den stora blomman har jag stämplat med vit stämpeldyna med en stämpel från Tingtura. Ser ut som bubbelplast ungefär. Gillar att det inte blir helt perfekt när man stämplar på cardstocken med den. Gjorde en liten skylt och skrev "till min" med 3d i vitt och prickar runt om och vän med utstansade qickutz bokstäver. Har klätt utsidan av själva asken med samma mönsterpapper. Ser att jag satt fast en liten skarv dåligt. Det ska jag fixa med lite dubbelhäftande tejp.


på Lockets insida har jag satt fast ett mösterpapper som också fungerar som ett slags gångjärn. och fäst en skylt där det står "En vän kan anses som ett mästerverk av naturen" Sitter även en blomma och rosenknoppar jämte skylten. Den lilla "asken" har jag vikt själv av cardstock också. Biggade 2,5 cm runt om med min nya fiskars skärmaskin (som jag fick i födelsedagspresent igår av svärmor och svärfar) och mitt falsben. Har ingen "bigg" till min skärmaskin. Får köpa det en gång men det fungerar lika bra med falsbenet tycker jag. Huvudsaken är ju att man får en falsad kant runt om så det blir enklare att vika. Vill ni ha en fullständig beskrivning går ni in här. Jag har inte gjort precis som henne kommer ni se. Hon är lite duktigare än jag. Hon har massvis med underbara saker som hon gjort i sin blogg. Ahh hoppas jag blir lika duktig en dag.. *ler*


Jag blev ganska nöjd med min lilla ask med tanke på att jag aldrig gjort något liknande förut. Nu återstår det bara att fylla asken med något gott. Lite choklad kanske?? jag får se vad det blir. Till en annan gång ska jag nog köpa stora chipboard ark ( de är tjockare kartong på 1mm) så att asken blir lite stadigare. Cardstock är ju inte så tjockt. Har sett att de har stora ark i olika färger på skaparlusten.se Har beställt lite därifrån som jag hoppas dimpa ner i postlådan snart till barnsångs swapen jag är med på scrappiz.se Vi är 8 stycken som ska göra 8 stycken likadana barnsångskort var och byta så man får en av varje. Jag har valt krokodilen i bilen. Behöver lite nya papper till det, det är dem jag väntar på!!

Nä nu ska Alfred ha lite käk och jag med. Magen kurrar så..

Kram Mia

2 kommentarer:

  1. Så roligt att du gillade beskrivningen :-) Det gläder mig att "höra" :o)Den blev ju jättefin! Himla bra text inuti boxen...den liftar jag gärna om det går bra.
    Såg att du ville göra av tjockare papper....kolla först då att det inte spricker när du viker....har till och med haft Cardstock som har gjort det när jag har vikt, för den har varit för hård.
    Hoppas du får en underbar vecka och tack för dina rara ord :-)
    Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Om du registrerar dig på Gratisbio.se och utnyttjar några av alla deras erbjudanden, bloggar om detta ;) eller besöker olika sidor kan du tjäna poäng som du sen kan lösa in och få biobiljetter och presentkort. Detta är jätte enkelt.

    SvaraRadera

Hej!! Tack så mycket för att du lämnar en liten kommentar!! Jag blir så glad! =)