torsdag 4 juli 2013

Bröllop i spanien


I lördags var jag på bröllop i Bilbao i Spanien. Min vän Eguz och hennes man Iker gifte sig. Detta kort fick de av mig. 
Kortet går i creme, guld och brunt. Vek en klänning av kakpapper i guld och en matchande smoking i brunt. Blommorna kommer från prima.

Resan kunde börjat bättre. Jag och min mamma skulle ta flyget på torsdag morgon i förra veckan, jag var därför påväg till mina föräldrar på onsdagskvällen för att sova där så det skulle bli så smidigt som möjligt. Bara två minuter hemifrån frontalkrockade jag när jag skulle göra en vänstersväng på en mindre trafikerad väg. Jag vet inte vad som hände, bara att när jag hade svängt ut kom en bil farande och sen small det. Jävlar vilken smäll jhag trodde bilen brann. Airbagen hade löst ut och det luktade fan. Jag flög ut ur bilen och såg att den andra föraren också gick ur sin bil. Sen är minnesbilden något kaotisk. Jag var jätteshockad och skakade. Ville samla upp sakerna som låg kringspridda i bilen men de som stannat för att hjälpa till beordrade mig att sätta mig ner. Min högerhand värkte och hela jag skakade. Sen kom ambulans och satte på mig krage och en poliskvinna försökte prata med mig om vad som hänt men jag fick knappt fram ett enda ord. Känndes som jag hade afasi. Hemskt. De körde mig till varbergs lasarett och jag fick ligga hewlt stilla på rygg men kragen på en stenhård skiva. Inte skönt då jag har foglossning och är gravid. De ville röntga mig eftersom de inte helt kunde uteslkuta att det inte fanns någon spricka i bäckenet eftersom jag hade så ont. Förklarade att jag inte kan ligga på rygg ens i en mjuk säng men de tog inga risker vilket jag just då tyckte var dumt. ;) Jag är nog världens gnälligaste patient och jag vill hellst inte göra som jag blir tillsagd i sådana lägen. :) De var otroligt proffsiga iaf och jag blev väl omhändertagen. Dock tyckte läkaren inte att jag skulle flyga morgonen efter utan jag fick snällt stanna på observation över natten. Fick endast ett par rejäla blåmärken som följd och bebisen mår trotts allt utmärkt. Mamma fick boka om våra flygbiljetter så efter mycket om och men kom vi tillslut iväg en dag senare på fredag morgon.

Bröllopet var fantastiskt. Jättevacker vigselakt i kyrkan med solosång. Otroligt fint. Efter vigseln väntade två tjejer som dansade någon typisk baskisk dans utanför kyrkan och vi slängde ris och det sköts rosenblad raketer! Därefter blev alla gäster fotade ihop med brudparet i parken utanför kyrkan. Brudparet åkte sen på fotografering på tu man hand med fotografen och vi bussades till en restaurang uppe i bergen där vi bjöds på förfriskningar och tilltugg. Brudparet anslöt sig efter en stund och vi gick in och satte oss vid våra bord. Det bjöds på 5 rätters middag och vi som inte kunmde tyda den spanska menyn trodde att middagen var över efter den tredje fiskrätten då vi blev bjudna på en smarrig mandarinsorbet. Döm om vår förvåning då det kom in en stor bit oxfile efter och sen en fantastiskt god bröllopstårta. Brudparet fick skära upp sina tårtbitar med ett jättestort svärd enligt deras sed. Det som skiljde deras bröllop från ett svenskt var att det inte fanns något presentbord eller att någon höll ett enda tal förutom i kyrkan. Det verkar vara vanligast att man ger brudparet pengar. Vi hade köpt en glasfigurin fölreställande ett par. Typisk svensk gåva vilket jag tyckte var roligt att ge bort. Ett minne från oss att vi var där. Efter middagen var det bröllopsvals och sedan dans för övriga gäster. Vilket hålligång!! =) Alla dansade gammal som ung. Det gick väl ett grogglas i kvarten och servitörerna fick gå och sopa upp glasresterna. Golvet var väldigt blankt vilket gjorde att golvet blev snorhalt och en och annan split och spagat bjöds det på ;) Även en och annan trillade på ändan haha!! Höll mig på benen tack vare att jag inte drack några alkoholhaltiga drycker sånär som ett par munnar champagne när vi skålade för brudparet. Vilken kväll detta kommer jag aldrig glömma, är så glad att jag bestämde mig för att åka. På söndagen efter bröllopet gick jag och mamma runt i Bilbao och turistade, vi besökte Gamla stan och guggenheim museet. Vi var egentligen för trötta för det och fötterna värkte men man kan ju inte åka hem utan att ha sett stan lite. 

Detta kortet är på brudparet och hennes familj.


Det var allt för denna gång!!

Kram Mia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!! Tack så mycket för att du lämnar en liten kommentar!! Jag blir så glad! =)